♦Michael just went to heaven to teach God how to moon walk.♦

MICHAEL JACKSON EBONY JET, 2007

3. září 2009 v 15:30 | EllE• |  Interviews
Jak to vlastně celé začalo?
Motown připravoval film Čaroděj ze země Oz a Quincy Jones byl muž, který tam dělal muziku. Už jsem o něm předtím slyšel, protože můj otec kupoval jazzová alba a Quincy dělal jazzovou muziku. Během natáčení toho filmu jsme se docela sblížili. Pomohl mi porozumět různým věcem, byl pro mě jako otec. Po tom natáčení jsem mu zavolal, a víte, byl jsem strašně ostýchavý, hlavně tenkrát - někdy jsem se ani nedíval na lidi, když se mnou mluvili. Nedělám si legraci. Řekl jsem mu, že chci udělat album. Zeptal jsem se, jestli zná někoho, kdo by ho mohl produkovat. On se chvíli zamyslel a řekl - proč to nenecháš udělat mě? A já se sám sebe zeptal, jakto, že jsem na to nepřišel sám? Možná proto, že on byl pro mě něco jako otec,. Takže když to řekl, já se zmohl jen na: "Wow, to by bylo skvělé!". Na práci s Quincym je dobré to, že vás nechá dělat co chcete. Nemluví vám do toho. Pak se k nám přidal ještě Rod Temperton, který přijel z Německa, a který přišel na melodii písně Rock with you. Kdykoliv Rod něco navrhl, já jsem něco navrhl. Byl to takový malý přátelský souboj. Moc rád takhle pracuji. Někde jsem četl, že když Walt Disney dělal film Bambi, postavil doprostřed pokoje malou figurku jelena a nechal animátory, aby se předháněli ve stylu kreslení. Kdokoliv vymyslel nějaký zajímavý efekt, toho Walt vybral. Takže kdykoliv Rod s něčím přišel, já jsem taky něco navrhl a tak to pořád pokračovalo. Vyrobili jsme to skvělé album.

Po Off the wall, na jaře roku 1982 jsi šel zpět do studia, abys začal nahrávat Thriller.
Z Off the wall jsme měli čtyři n. 1 hity - Don´t stop till you get enough, Rock with you, She´s out of my life a Working day and night a byli jsme nominováni na Grammy. Mě to ale nestačilo, chtěl jsem dělat více, dokázat více, dát do toho celou duši.


Byla to pro tebe doba změn?
Kompletní. Odmalička jsem studoval kompozice písní, třeba Čajkovského, který mě hodně ovlivnil. Pokud se podíváte na desku jako Louskáček, každá píseň je hit, každá z nich. Začal jsem si říkat - proč by takové nemohlo být i popové album? Lidé dělali alba, kde byl jeden hit a ostatní jen béčkové písně. Říkali jim prostě "písně z alba" a jí si říkal - proč by každá píseň z alba neměla být hit? To byl můj cíl pro další album. To byl ten nápad. Pracoval jsem na tom hodně těžce.

Takže ten kreativní proces byl plánovaný nebo jsi ho nechal jen tak plynout….
Byl úmyslný. I přesto, že to přišlo samo od sebe. Jak se jednou dostaví tvořivost, začnou se dít zázraky. A podílet se na tom s těmi skvělými lidmi bylo úžasné.
Quincy mě nazývá Smelly (překlad: páchnoucí) a Steven Spielberg taky. Tenkrát jsem vůbec nemluvil sprostě. Dnes se někdy neudržím, ale tenkrát jsem ze sebe nevypustil jediné sprosté slovo, takže jsem říkal - to je ale páchnoucí song, když jsem myslel, že je nějaká píseň naprosto skvělá a dokonalá. A od té doby se to se mnou veze.
Ale ano, práce s Quincym byla úžasná. Nechá vás pracovat a dělat své věci a promluví, pokud má opravdu co říci a dodá do hudby nový element. Slyší skoro neslyšitelné věci. Třeba do Billie Jean jsmě měli dodat jednu basovou linku, zároveň melodii a celou kompozici. A on přidá vždycky něco navíc…. Pracovali jsme na nějaké písni a pak jsme jeli k němu, kde jsme si ji poslechli. A on mi vždycky říkal: "Smelly, nechej tu píseň, aby k tobě mluvila. Pokud ta píseň ještě něco potřebuje, tak ti to řekne." Naučil jsem se na to takto pohlížet. Abyste byli dobří spisovatelé, nemusíte se orientovat jen na dokonalé psaní. Musíte tomu dodat něco navíc. Nechat Boha vstoupit. Když napíše něco, o čem vím, že je správné, kleknu si a děkuji Bohu.

Kdy naposledy ses takto cítil?
Nedávno. Stále píšu. Když cítíš, že je něco správně, je to jako těhotenství - dojme tě to, cítíš, že z tebe chce něco ven - a pak se to stane! Je to jako exploze něčeho krásného, je to vesmír, ve kterém se můžete procházet s 12 notami.
(Michael teď poslouchá rannou verzi Billie Jean na iPhone)
Když tvořím nějakou píseň, dělám vždy hrubou verzi, abych si mohl poslechnout refrén. Když se mi líbí píseň už v této fázi, vím, že bude fungovat. Dělám to samé u každé písně. Melodie je nejdůležitější. Pokud se mě osobně melodie líbí, přejdu k dalšímu kroku. Když se podíváte na píseň Billie Jean, ta basová linka je v té písni hlavní, je jako hlavní postava díla. Když tvoříte 4 hlavní basové linky, je to jako byste měli 4 postavy. Je to hodně práce.

Další velký moment bylo vystoupení Motown 25…
Když jsem dával dohromady píseň Beat it, z nějakého důvodu jsem byl ve studiích v Motownu, i když jsem tu společnost už dávno předtím opustil. Berry Gordy za mnou přišel a zeptal se mě, jestli bych se nezúčastnil show a já mu řekl ne. Prostě ne. Soustředil jsem se na Thriller a na práci. Berry mě ale pořád žádal, a tak jsem mu řekl, že to udělám jen tehdy, nechají-li mě zahrát i píseň, která není z Motownu. On se zeptal - a jakou? A já na to - Billie Jean. A on souhlasil. Takže jsem šel připravit show, vybral písně a medley, které jsme dělali s bratry. A nejen to, soustředil jsem se i na práci s kamerou a úhly, jakými nás budou zabírat. Řídím všechno co dělám. Vždy mám 5, 6 kamer. Jakékoliv vystoupení, které dělám, musí být správně zabrané. Pokud není, lidé to neuvidí. Je to to nejsobečtější médium. Filmuješ jen to, co chceš, aby lidé viděli, kdy by to měli vidět a jakým způsobem. Tvoříš celý ten dojem, který pak dále prezentuješ. Já vím, co chci vidět. Vím, co chci dát publiku. Chci zachytit emoce takové, jaké opravdu byly.


Jak dlouho jste vytvářeli všechno toto?
Odmalička s mými bratry. Když jsem byl malý, otec mi říkával: "Ukaž jim, Michaeli. Ukaž jim to!"

Bratři nikdy nežárlili?
Nikdy to nedali najevo, ale muselo to pro ně být těžké. Já nikdy nedostal během zkoušky nebo natáčení (směje se), ale potom šlo do tuhého. Můj otec s námi zkoušel s opaskem v ruce. Nemohli jste si dovolit udělat chybu. Můj otec byl génius, co se týče všeho toho, co nás naučil - jak pracovat s obecenstvem, jak předcházet věcem, nikdy nedat najevo před obecenstvem, že trpíte. Na tohle byl opravdu odborník.

Tehdy ses naučil, že je potřeba zabývat se i věcmi kolem muziky, ne jen muzikou samotnou?
Jistě. Hodně jsem se toho od mého otce naučil. Jako mladý měl kapelu jménem Falcons. Chodili k nám a hráli spolu. Černoši tohle dělají - ostaví nábytek, pustí hudbu a tancuje se. Tohle jsem měl opravdu rád.

Dělají to i tvoje děti?
Někdy jen pro mě, ale jinak se stydí.
 

12 lidí ohodnotilo tento článek.

Komentáře

1 Yummy*Peach Yummy*Peach | Web | 3. září 2009 v 15:47 | Reagovat

ta fotka jak tam je 4x..:D je úžasná...

2 angie72 angie72 | Web | 3. září 2009 v 15:54 | Reagovat

No tak ta je naprosto dokonalá!!!

3 Licinka Licinka | Web | 3. září 2009 v 17:16 | Reagovat

tenisky s MJ
http://www.nike-stores.com/michael-jackson-mj-sneakers-c-322_351.html

4 Pablla Pablla | Web | 3. listopadu 2009 v 14:11 | Reagovat

hej ta fotka je D-O-K-O-N-A-L-Á!

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama